Mulakan Dengan...

19 April 2009

Proton Exora..




Salamualaikum.. alhamdulillah hujung minggu ini saya banyak masa untuk beristirehat..Setelah mengemas rumah saya dan housemate keluar ke bandar
untuk pergi ke pekan sehari di samping mencari sarapan pagi roti canai
dan teh tarik..Ketika menghantar kereta di car wash, kami pun berjalan kaki
ke showroom Proton yang betul2 terletak di tepi jalan.. hajat di hati untuk
melihat pameran kereta MPV baru Proton iaitu Exora..Tengok punya tengok kami
pun di pelawa untuk test drive mpv tersebut..

Proton Exora yang menggunakan enjin 1.6 Campro CPS dengan 125 kuasa kuda, dijual pada harga RM69,998 hingga RM75,998 sebuah. Tidak hairanlah dengan harga semurah itu, 2,500 unit telah ditempah orang ramai.MPV itu ditawarkan dalam enam warna pilihan dan dua varian iaitu Exora Hi-Line 1.6 Automatik Metallic (RM75,998) dan Exora M-Line 1.6 Automatik Metallic (RM69,998).

Exora disediakan 2 airbag,ABS,dan EBD Teknologi.top speed yang saya tau 165km/j tuk auto. fuel consumption dalam 9.2 liter-10 liter tuk 1ookm perjalanan. kalau tak silap lebih kurang avanza je fuel consumption exora nie. pintu exora jugak da improve dari persona. bila tutup bunyi dia lagi padat menunjukkan dia da improve kat situ. Ruang kakinya agak sempit sedikit,manakala ukuran bodynya boleh kalahkan avanza, innova, dan grandlivina.

Erm.. for me not badlah dan boleh di banggakan sebagai titik permulaan kemajuan teknologi automotif keluaran Malaysia.. bagi yang bekeluarga dan masih selesa untuk menggunakan model keluaran proton, bolehlah riki-riki untuk membookingnya..Last sekali congrate untuk proton kalau nak beli tu kena kawin n berkeluarga dulu lah.. huhuhu..

No comments: