Mulakan Dengan...

17 January 2009

Save Gaza!


Pedih & sakit hati yang meluap-luap ketika tatkala saya melihat dari jauh sisipan muka depan surat khabar Utusan Malaysia yang dibeli oleh ayah saya pagi tadi.... HOSPITAL AL-QUDS DIBEDIL... Kejamnya bangsa itu.... tiba-tiba saya tiada mod yang baik untuk membaca paper ari ini.. Mereka begitu tegar untuk menjadikan negara palestin sebagai ground Zero dan akhirnya negara yang kecil ini akan ilang dari senarai peta dunia...

Dalam menghadapi peristiwa yang menyakitkan ini, ummat Islam wajib membantu saudara islam kita jangan sampai tiada langsung tindakan yang kita lakukan yang hanya adalah simpati di dalam hati.. mungkin kejadian ini langsung tiada kena mengena dengan diri kita di malaysia ini namun sebagai umat yang sama2 berpegang kalimah lailahaillallah wajar melakukan@menyumbang sesuatu sebagai tanda kasih, iman dan taqwa kita terhadap Nya...

Untuk itu pelbagai bantuan yang boleh kita lakukan antaranya membaca doa qunut nazilah serta doa buat umat Islam Palestin semoga Allah s.w.t menghancurkan tentera Israel. Jika doa Muslim Palestin tidak mencukupi bagi mendapatkan kemaqbulan di ketika ini, marilah kita sama-sama dengan segera membantu mereka, di harap doa kita mampu membantu mereka dalam kadar segera. Selain itu bantuan berbentuk harta juga boleh disalurkan bagi mereka yang berkemampuan lebih seperti pakaian, keewangan, makanan yang disalurkan kepada badan2 yang bertanggungjawab dalam menguruskan hal ini..

Cara lain ialah dengan memboikot barangan keluaran Yahudi dan Amereka.. saya dapati cara ini sedang dilakukan oleh sahabat2 saya ketika ini termasuk diri saya sendiri.. kepada penulis2 blog, web, forum juga boleh memanfaatkan hasil penulisan mereka dengan menulis tentang info mengenai kezaliman tentera2 israel dan sekutu2nya..Disamping itu bagi yang berkebolehan berhujah dan berceramah sampaikanlah ceramah berkaitan isu ini.. samada dikalangan kanak2 sekolah mahupun pelajar universiti ataupun di mesjid dan surau2 taman perumahan n kampung... Ini adalah sedikit sebanyak usaha yang boleh kita lakukan.. dengan usaha yang sedikit ini saya rasa InsyaAllah kita perolehi keberkatan demi menegakkan agama Allah. InsyaAllah..

No comments: