Mulakan Dengan...

05 January 2009

Hari Persekolahan Yang Pertama

Sewaktu mula sampai ke sekolah:

Salamualaikum.. sobah al khair ustazah Natrah!.. saya terserentak seketika dan terus memandang sekeliling dari manakah suara yang penah saya dengar itu menjelma secara tiba2.. Kemudian saya terpandang sekumpulan murid tahun 2 yang sedang berkumpul dengan rakan-rakannya di depan kolam tersengeh dengan penuh ceria.. saya pun membalas sobah al khair.. ahlan wasahlan ila madrasah.. namun mereka hanya membalas dengan senyuman yang meleret sahaja...Terhibur hati saya apabila melihat gelagat murid2 yang ceria, gembira berbaju baru, kasut baru, kain baru, seluar baru.. pendek kata sumanya barula hari ini... teringat sewaktu zaman saya sekolah rendah dahulu walaupun saya tak merasa berpakaian baru setiap kali mula alam persekolahan namun jika hanya bertukar baju @ kasut sahaja sudah memadai dan membuat saya bersemangat untuk datang ke sekolah...

Ketika menuju ke bilik guru sambil kepala duk berkhayal tiba2 Ustazaaahhhh... Eh lagi sekali saya dikejutkan dengan suara manja seorang pelajar yang sentiasa menyapa setiap kali bertembung dengan saya.. kemudian saya pun menegurnya " Wah cantik baju fatehah kalah ustazah arini" kemudian saya terseyum di dalam hati apabila nampak riak wajah bangga di muka fatehah.. biasalah kan budak2 namun kata2 saya itu hanyalah sebagai rangsangan kepada fatehah ja x lebih dari itu..

Salamulaikum semua.. Waalaikumusalam ( baca doa) aminnnn... ok...ijlis! ada tersenyum ada yang tepinga2 ada yang buat selamba ada yang macam nak menangis, ada yang masam mencuka.. bermacam memek muka dapat dilihat dalam kelas satu Tekun pagi tadi.. Okay.. semua boleh duduk! Barulah nampak tenang muka pelajar2 itu namun ada juga yang masih berdiri tercegat x kurang juga ada yang belum habis merenung muka saya sambil berfikir apalah tu agaknya.. hehehe... Ok.. pertama sekali ustazah ingin ucapkan selamat datang ke sekolah rendah.. sebelum tu ustazah ingin memperkenalkan nama ustazah.. nama ustazah ialah.... Ustazah NATRAH!!!! Belum habis saya berkata2 tiba2 Mohd Adam terus menyambung kata2 saya.. tergelak juga saya dibuatnye namun terpaksa lah saya cover.. dalam hati saya berkata: wah buleh tahan murid drjah satu tahun ni padahal saya x penah lagi mengajar mereka suma ni...yela kan zaman sekarang ni ramai murid yang lebih advance dri cikgu...

Hari ini sek0lah di penuhi dengan kehadiran ibubapa yang datang utk menguruskan persekolahan anak2 mereka..Terharu saya melihat ibubapa yang terdiri di kalangan orang-orang kampung yang mana ratanya berpendapatan sederhana menghantar anak2 mereka dengan penuh harapan supaya dapat menjadi orang yang berilmu.. terpikir di kepala saya di sinilah peranan guru terutamanya SAYA sebagai pendidik untuk mendidik mereka terutamanya anak2 yang majoritinya dari golongan orang yang susah supaya mereka juga memiliki ilmu dan boleh berjaya yang mana kejayaan itu bukan sahaja untuk kepentingan diri mereka sendiri malah keluarga selain utk melahirkan modal insan yang diperlukan oleh negara. Dalam hati saya tiba2 menjadi sayu dan bersemangat untuk mengajar......

1 comment:

hobenz said...

aya pun membalas sobah al khair.. ahlan wasahlan ila madrasah..ustazah pun kadang2 silap jugak walaupun ngajar arab hari2 eheheh sohah annur jawabnya ustazah